Gratis bezorgd in nederland vanaf €100,- 

Persoonlijke service van Kristian

Veel producten uit voorraad leverbaar

We ship all over Europe, UK, USA, Dubai, Australia

Worldwide orders available by email
Foils
Posted in

Wat te doen wanneer je foil bouten vast zitten?

Posted in

De verschillende foil onderdelen zijn binnen een merk vaak uitwisselbaar, daarom kun je ze met bouten in en uit elkaar schroeven. Nog een voordeel hiervan is dat het veel ruimte scheelt bij het opbergen of vervoeren van je foil.

De bouten zijn vaak van RVS materiaal en de onderdelen waarin je ze vastschroeft zijn vaak gemaakt van aluminium. Een prima manier voor gebruik in het water, mits je het goed onderhoudt. Hieronder wat tips.

Vervang al je RVS foil bouten geregeld
Door kleine spanningsverschillen kan RVS bros worden, hierdoor kan het afbreken. Je bouten geregeld vervangen, zeker op zee, is geen overbodige luxe. Denk hierbij aan minimaal één keer per jaar.

Onderhoudtips
Het is zo verleidelijk om in ieder geval je mast, met topplaat en eventueel een doodad in elkaar te laten zitten (mastset). Dit is ook het geval voor je fuselage met front- en rearwing (plane).  Om een sessie te kunnen doen hoef je alleen je mastset en plane aan elkaar vast te maken en op je board te plaatsen.
Wanneer je het materiaal net in gebruik neemt, kunnen de bouten na een aantal weken doorgaans nog prima los worden gedraaid. Nu is het belangrijk om dit maandelijks goed te gaan controleren. Sla jij materiaal op in een vochtige ruimte, liever nog vaker.
Zorg ervoor dat je jouw bouten losdraait, schoonmaakt en vervolgens opnieuw invet.
De bouten schoonmaken kan met wat water en zeep, of door ze een nachtje te laten weken in schoonmaakazijn. Droog de bouten en vet ze vervolgens opnieuw in.
Bouten waarmee je board vast zit (t-nuts) en de fuselage met mastverbinding kun je beter niet invetten. Doordat je deze bouten iedere sessie losmaakt, komen deze ook niet zo snel vast te zitten. Ook zijn deze bouten doorgaans cruciaal, om tijdens je sessie goed vast te blijven zitten. Door het vet kan dit juist minder het geval zijn.

Doe je dit onderhoud niet vaak genoeg, dan is de kans groot dat je foil nooit meer uit elkaar gaat! Dit gebeurt vooral snel met zoutwater. Er vind een oxidatie plaats en plotseling slaat de bout vast. Vervolgens krijg je deze niet meer los, of met veel moeite en een beetje geluk nog net aan.
Heel eerlijk, het kan iedereen een keer gebeuren. Ons ook en daarom delen we deze wijsheid graag zodat het jou hopelijk niet overkomt.

Nog zoiets. Bij sommige foilmerken schuift de frontwing over de aluminium fuselage. Maak ook deze onderdelen geregeld los en smeer ze goed in met vet. Ook dit kan volledig vast komen te zitten.

Wat te doen als je bouten vast zitten en niet meer los te draaien zijn?
Krijg je de bouten van je foil echt niet meer los met de handtools die je hebt liggen? Stop dan snel met het proberen voordat je iets beschadigd en kom bij ons langs! Wij hebben het gereedschap om dit makkelijk en snel voor elkaar te krijgen.
Blijft je het proberen dan is de kans groot dat je de kop gaat beschadigen en wanneer het kopstuk eenmaal beschadigt dan wordt de kans op het succesvol loskrijgen erg klein. Wil je het toch zelf proberen, zorg dan voor een grote T-grip. Hiermee kun je vaak beter duwen en kracht tegelijk uitvoeren, dan wanneer de hefboom van een handtool slechts één kant op gaat.
Vergeet WD40 en dat soort middelen, ze hebben amper effect. Het komt er simpelweg niet tussen.

De beste oplossing tot op heden die wij tegen zijn tegen gekomen, is het gebruik van een krachtige slagmoersleutel. Deze apparaten zijn prijzig en schaf je niet zomaar als consument aan. Dit gereedschap hebben wij liggen, waardoor wij jouw foil hopelijk wel nog uit elkaar kunnen krijgen.

Dit gereedschap hebben wij liggen, waardoor wij jouw foil hopelijk wel nog uit elkaar kunnen krijgen. Dit is een gratis service voor onze klanten!

Laat jouw reactie achter

WINKELWAGEN 0